kurátorka Katarína Slaninová píše...
Mariana
Sedlačíková
Galéria Čin Čin
5.6. – 31.8.2012
kurátorka: Katarína Slaninová
Na svojej samostatnej výstave v galérii Čin
Čin predstavuje Mariana Sedlačíková, absolventka ateliéru prof. Daniela
Fischera +- XXI na VŠVU v Bratislave, diela z ostatných dvoch rokov. Kým
v starších prácach sa autorka explicitnejšie zaoberala kategóriou diváka,
vzťahom medzi inštitúciou, autorom, divákom a umeleckým dielom, novšie
práce sú tematicky rôznorodejšie, i keď úloha recipienta vo vnímaní
a spoluvytváraní konečného diela je pre Marianu stále rovnako
dôležitá. Tak ako staršie, i novšie
maľby sa vyznačujú „striedmosťou“ tém, pre ktoré je charakteristické
koncipovanie obrazového priestoru ako vlastného mikrosveta oprosteného od
akýchkoľvek väzieb na mimoumeleckú realitu napriek tomu, že námety vyberá
z reálneho vlastného či verejného fotografického archívu. Scény jej
obrazov sú zasadené do anonymných, ťažko definovaných prostredí obývaných
osamotenými, kontemplujúcicmi postavami vykonávajúcimi monotónne jednoduché
aktivity alebo len nehybne hľadicimi do diaľky, či naveky zachytenými
v strnulých pózach neidentifikovateľných činností . Aktéri jej obrazov sú
veľakrát k divákovi obrátení chrbtom alebo len mierne natočení
z poloprofilu, čo ešte viac znásobuje ich neuchopiteľnosť a snovú vzdialenosť.
Výnimkou je obraz Waiting for convergence
zachytávajúci vernisážový výjav pred galériou Čin Čin, ktorý by napriek tomu,
že sa jedná o scénu pred konkrétnou galériou, mohol byť výjavom spred
ktorej koľvek inej umeleckej inštitúcie. Marianine maľby ponúkajú divákovi iný svet, pomalý, kľudný, meditatívny,
ktorý je opozitom k uponáhľanému životu dneška.
Mariana Sedlačíková je autorkou, ktorej
tvorba sa zaoberá problematikou vnímania súčasného umenia, samotnej produkcie
umeleckého diela a jeho následnej konzumácie divákom. Ako uvádza Nicolas Bourriaud
v eseji Postprodukcia, umelecké
dielo, ako i samotný autor a divák prekonali svoje tradičné úlohy v umeleckom
procese a prebrali na seba nové úlohy – divák viac nie je pasívnym
pozorovateľom, ale aktívnym článkom spolupodieľajúcim sa na vytváraní
výsledného umeleckého diela. Túto zmenu
paradigmy v umeleckom procese sa Mariana ako maliarka podujala riešiť na poli
tradičného média závesného obrazu. Podobne ako umelci pracujúci v iných
médiách, i ona remixuje už existujúce formy, informácie, obrazy, dáta, čím
vytvára vlastnú maliarsku interpretáciu dnešnej doby, a zároveň sa sama pokúša
vysporiadať s meniacou sa samotnou tvárou a povahou umenia. Na druhej strane by
jej maľby bez prítomnosti a aktívneho vstupu diváka neboli dopovedané. Práve
divák je dôležitou konštantou v čítaní, v samotnej existencii a ďalšom živote
Marianiných malieb. Preto je na mieste pripomenúť výrok Marcela Duchampa “Je to divák, kto vytvára obrazy”. Bez
interakcie a aktívnej spolupráce autora a diváka – nemusí sa jednať priamo o
fyzické zapojenie, postačí i mentálne uchopenie a spracovanie predkladaného
materiálu - by preto prezentované diela neboli nikdy úplné, ich príbehy by
nikdy nevznikli, neposunuli sa ďalej a nenaštartovali by následné prúdy
asociácií a vlastných interpretácií.