Denník N píše...

Zastavenie okamihu alebo Bondy by sa čudoval

Vo štvrtok otvárajú v bratislavskej Galérii 19 výstavu malieb Mariany Sedlačíkovej. 


Egon Bondy by sa čudoval, že citát z jeho kľúčového diela Invalidní sourozenci sa objaví aj v súvislosti s tvorbou mladej slovenskej výtvarníčky Mariany Sedlačíkovej. 
Pri príprave jej výstavy v bratislavskej Galérii 19 si totiž kurátorka Beata Jablonská spomenula na slová tohto undergroundového guru o tom, že ,,pokrok (se všemi valéry víry) je jinde, nikoli v revolucích, společenských převratech, ale v zastavení“, a bez rozpakov ich použila ako motto prezentácie.

Zastavenie momentu totiž považuje Sedlačíková za podstatnú stránku svojich malieb. Momentu, ktorý, nebyť toho, že ho ,,zastavila“ odfotografovaním, alebo našla v archíve, či na internete, by sa stratil v nenávratne. Vo svojich obrazoch sa potom k nemu vracia a stavia na ňom nový príbeh. Každý z nich je, podľa slov Beaty Jablonskej, režírovaný ako vizuálna exkurzia po súčasnom svete mladej ženy – umelkyne. ,,Tá po tomto svete nielen kráča, ale aj o ňom rozmýšľa, vzdoruje mu a je od neho, ako väčšina z nás, závislá,“ dodáva kurátorka.
Mariana Sedlačíková (1984) je predstaviteľkou mladšej generácie súčasnej slovenskej figurálnej maľby, ktorá nesie v sebe dve veľké témy. 
,,Tá prvá je o hľadaní dôvodov maľovať, a aj preto má jej rukopis čoraz bohatšiu škálu výrazov, aby čo najpresnejšie postihla situáciu, ktorú sa rozhodla povýšiť na tému obrazu,“ hovorí Jablonská. ,,Tou druhou je kritické vzťahovanie sa na vonkajší svet.“Svoju terajšiu výstavu, ktorej vernisáž je vo štvrtok o (netradičnej) 19.00 h, nazvala: 
Áno, maľujem. Hudobným hosťom vernisáže je Paper Moon Trio.
ALEXANDER BALOGH

článok o výstave v Galerii 19 tu:

Obľúbené príspevky